STARÁ GARDA NA HOCHTIROLE

Chceli sme ísť tento skialpový prechod hrebeňom Hohe Tauern už minulý rok, ale nejako to nevyšlo. Tento rok sme však boli dobre „natrénovaní“ – na pásoch sme pre slabú zimu takmer nestáli-ale predpoveď počasia bola taká neodolateľná, že sme po otvorení chát jednoducho museli vyraziť. A tak skrachovanecká partia – Milan Tíbenský, Palo & Vlado Haršányovci a Igor „Brašna“ Ondrejkovič – prichádzame v piatok 7. marca do dedinky Prägraten am Grossvenediger odkiaľ vyrážame na chatu Essener-Rostocker. Ubytko máme síce mailom zabezpečené no keďže chata je úplne plná ostáva pre nás len winteraum, čo je malá kamenná studená chatka asi 20 metrov nad hlavnou chatou, v ktorej je asi 5 stupňov. Predrkoceme tam noc pod dekami a ráno po otvorení dverí zisťujeme, že žiaden východ neexistuje. Nočná víchrica nás uplne zafúkala.Naše lyžiarky sa však sušia na hlavnej chate v sušiarni a tak presun s lopatou a vo froté šlapkách saunového typu bol celkom sranda.

Prvá etapa vedie cez Grosse Geiger(3360 m) pekný kopec ,kde na vrchol treba vybehnúť na mačkách.Trochu nás znervóznilo to, že v žlabe ktorým sme chceli zlyžovať z vrcholu niekto odtrhol tesne predtým pomerne veľkú lavínu a následne priletel aj vrtuľník. Keďže bezpečnosť pri práci je dôležitejšia ako práca samotná,tak pre istotu zbehneme rebrom na mačkách. Na lavíne sondovalo asi 20 skialpinistov ale našťastie hľadali len zasypané batohy a lyže. Cez sedlo Turmljoch zlyžujeme na chatu Johanishutte do výšky 2100 m. Na druhý deň nás čaká nekonečný výstup na Grossvenediger-asi 13 km s prevýšením 1600m ale stopa je perfektná a po asi 4 hodínách stojíme na Veľkom Benátčanovi-3674 m a môžem potvrdiť,že je to asi najkrajší skialpový kopec v Rakúsku. Na pásoch sa dá vyjsť až na samý vrchol. Počasie je bezchybné a výhľady nekonečné.Zjazd z vrcholu na Matraier Tauernhaus do výšky 1500m nemal chybu-na asi 17 km sme zlyžovali o takmer 2200 m nižšie v úžasnej scenérii.

Keďže ráno boli hlavne starší páni dosť na šrot a v itinerári bola nasledujúca etapa opäť „dálava“ s prevýšením 2000 m,volíme radšej presun a poobede výšlap z Kalsu na Studlhutte-2800 m pod Gossglocknerom. Cieľ je pokúsiť sa o vrchol Grossglockneru(3798 m), ktorý je záverom celého prechodu Hochtirol.Podarí sa to len najmladšiemu Palovi, ktorému to na záver šlapalo najlepšie.Následne zlyžujeme na Lucknerhaus,kde nás čaká auto, ktorým nás Milanko bezpečne dopraví domov.

Výlet sa vydaril a dúfame, že o rok pridáme ďalšie nové skialpové kopce.

Vlado H.

Invalid Displayed Gallery

Ďakujeme za podporu

Horolezecký sprievodca

Náhodné galérie

dsc04066 dsc01943 p1010177 p1020544 dsc00185 p1080082_aj_tak_sa_da dsc_1640 IMG_4405